Babia (Blatia) hora

03.05.2011
-babia-blatia-hora

Na veľkonočnú nedeľu padol návrh zabiť nudu nejakou túričkou, najlepšie na miesto kde sme ešte neboli. I rozbehla som sa so zavretými očami oproti mape, že kde pichnem prstom - tam sa ide. Everest, hmm, nabudúce :-) Presunula som sa teda iným smerom - oravským. Symbolika blížiacej sa Veľkej noci nakoniec rozhodla. Pôjdeme na Babiu horu. Tri najčastejšie sa vyskytujúce pojmy, vygooglené v spojitosti s týmto názvom sú: nadmorská výška 1723m, jeden z najkrajších vyhliadkových kopcov a často navštevované pútnické miesto. Takže zbaľte si gumáky, vrecia na smeti a môže sa ísť (toto ešte vysvetlím).

Už_sme_skoro_tam

Existuje viacero variantov, ako sa dostať hore na kopček. My sme sa dopravili cez Oravskú Polhoru na miesto zvané Slaná voda. Stojí tu akýsi drevený chato-hostinec a dá sa tu zaparkovať auto. Odtiaľto sa poberáme po žltej značke smer Hviezdoslavova hájovňa. Časový údaj na smerovníku udáva 3 a pol hodiny na vrchol z parkoviska. Nám to trvalo presne toľko - ale aj s cetou naspäť :-) Značka vedie najprv viac-menej po rovine a stúpanie začína až pri Hviezdoslavovej hájovni. Začiatok túry prechádza Hviezdoslavovou alejou - aspoň tak tomu napovedá nadpis na starej hrdzavej tabuli. Alej, kedysi možno krásna, no dnes celá rozoraná od ťažby stromov, pripomína skôr tankodróm ako lesopark. Hviezdoslav sa musí v hrobe obracať, prípadne robiť ventilátor :-) Dostávame sa k už spomínanej hájovni. Vyzerá veľmi romanticky a asi tak nejak som si ju predstavovala v Hájnikovej žene. V sezóne býva otvorená ako múzeum. Tu sa už cesta začína "stavať na zadné" a stúpaním cez les sa pomaly dostávame do pásma kosodreviny. Tabuľky popri ceste upozorňujú, že chodník je v rekonštrukcii. Je to tak, celá cesta je plná bahna a hliny (preto tie spomínané gumáky a Blatia hora).

Až posledný úsek cesty na vrchol je kamenný a tu pooklepávame blato z topánok. Výhľad zhora nám dáva možnosť rozhodnúť sa, ktorá strana je krajšia - poľská alebo tá naša oravská. Vidno tu toho naozaj dosť a preto sa určite oplatí sem zájsť. Vedel to aj bývalý pápež Ján Pavol II., ktorý sem veľmi rád chodieval a na jeho počesť tu stojí malý pamätník. Možno aj v tejto súvislosti som bola zaskočená tým, koľko bordelu a odpadkov sa váľalo okolo celého chodníka. Uz som toho na Slovensku pochodila dosť, ale toto bol fakt hard core. Také krásne miesto aj príroda a okolo "Hirošima hadr". Po ceste cez Oravu sme videli davy ľudí, tiahnucich do kostolov. Nič proti kresťanskej viere, ale myslím že keby len pár z nich išlo miesto toho pozbierať tú kalamitu okolo pamätníka pápeža, bol by to prinajmenšom "dušuočisťujúci" skutok :-) Ale to už je samozrejme na každom z nás. Takže túru odporúčam a tie gumáky a vrece na smeti tiež :-)

Sisa Jahnová

Fotky Babia (Blatia) hora

RE: Babia (Blatia) hora
Marianna 03.05.2011
To tvoje "črievko spisovateľské" výborne vykuklo. Veľmi pekné a ešte na margo toho neporiadku. Kamarátka ide robiť album nie len ako doteraz krásnych miest na Slovensku ale zakladá fotoalbum bordelu okolo pamiatok......dokumentuj aj to.

sisa 03.05.2011
Tomas Hulik zhromazduje take foto, ktore ma v albume Dark side of Slovakia -asi sa chysta robit aj nejaky film.projekt na tuto temu, tkaze to je asi nieco podobne:-)) Ale je samozrejme vdzy na ludoch ako to bude alebo nebude dalej vyzerat.

RE: Babia (Blatia) hora
Jaraba 06.01.2016
Keď sme pred 2 rokmi schádzali z Babej hory, tiež sme sa rozhodli zniesť zo sebou pár odpadkov. Nie zhora, ale dole od aleje - každý dve plné hrste. Na Slanej vode sme to išli odhodiť do veľkého kontajnera, keď na nás vybehol chlapík, že či si my platíme za odvoz odpadu, keď mu tam smeti sypeme :o( Nuž, ľudia sme rôzni...