Omiš - ferrata a lezenie v Planove

15.06.2024
omis-ferrata-a-lezenie-v-planove

Chorvátsky Omiš patrí bezpochyby medzi najfotogenickejšie miesta Jadranskej riviéry a to je konkurencia ozaj veľká. Pri našej poslednej návšteve tohto miesta pred siedmymi rokmi sme zistili, že na skalnom hrebeni vedúcom od rieky Cetiny ku pevnosti Fortica robia ferratu. Preto pri našej nasledujúcej návšteve, ktorá si dala síce trochu načas sme ferratu mali samozrejme v pláne.

Parkujeme hneď za prvým krátkym tunelom v smere na Radmanove mlynice pri ceste vedúcej kaňonom rieky Cetiny. Toto miesto sa volá Planovo, je to priestor medzi dvomi tunelmi. Okrem iného je tu aj veľmi pekná lezecká oblasť s odistenými jednodĺžkovými cestami.  sprievodca Planovo online

na_začiatku_ferraty,_v_pozadí_nový_tunelomost

Z tohto miesta tiež vedie pekný ale strmý chodníček vedúci borovicovým lesom ku pevnosti Fortica. K nej sa dá dostať aj z druhej strany v smere z mesta, tá výstupová trasa je možno jasnejšia, širšia, jednoduchšia ale pozor! aj vystavená slnečným lúčom a s tými je tu potrebné kalkulovať...

Parkovisko v Planove je aktuálne cez deň za poplatok 5 eur. Chlapík tam má stánok s ponukou adrenalínových agentúr a vyberanie parkovného má len ako bočák... podvečer, keď sme prišli liežť tak už sme parkovné neplatili, chlapík bol preč... za druhým tunelom lezecká oblasť pokračuje a tam už je možné celý deň parkovať zdarma, nie je to ďaleko a druhý tunel sa dá pekne obísť cestičkou popri rieke.

Ferrata: z parkoviska ideme smerok ku prvému tunelu za ktorým už je mesto. Vľavo od neho uvidíte na skale červený nápis Ferrata. Na začiatku je chodníček takmer neviditeľný a postupujeme skalami po červenej značke. Občas aj za pomoci rúk. Za chvíľu sa dostaneme na už dobre viditeľný široký chodník vedúci ponad tunel, zrejme zvyšky starej cesty.

V mieste približne nad stredom tunela uvidíme vľavo značky ktoré nás dovedú ku začiatku ferraty. Tu okrem už štandardnej tabule oznamujúcej aby sme si vzali potrebnú výstroj nachádzame aj tabuľu ďalšiu: oznamujúcu že keď chceme ísť ďalej mali by sme mať sprievodcu agentúry ktorá je vraj majiteľom zaistenej cesty. Nuž trošku divné miesto na umiestnenie ešte divnejšej tabule (foto galérka) Už sme celkom pekne nalezení v teréne a jednoducho ideme ďalej...

Samotná zaistená cesta je obtiažnosti A/B (môj odhad). Postup po nej je teda ľahký, nevyžaduje špeciálny tréning ani atletické schopnosti. Výnimočnosťou tohto miesta sú tie úžasné výhľady aj s atmosférou miesta. Stúpame hore a rozmýšlame ako bolo toto miesto v 15 storočí dlhé roky nedobitným mestom, ktoré sa bránilo Benátskej presile až nakoniec bolo dobité...

výhľady_na_Omiš_už_spod_pevnosti_Fortica

Po asi polhodine sme hore pri pevnosti Fortica. Posedíme a kocháme sa... je to ako v kine... Ferrata pevnosť obchádza, prechádza sa dokonca cez miesto vysekané v hradbách práve kôli tejto obchádzke. Do pevnosti už nejdeme. Prezreli sme si ju minule a obrázky z nej nájdete v samostatnom článku (odklik dole)

Rozhodujeme sa zostúpiť dole po slnečnej strane, dole zídeme už poriadne rozhorúčení a tak na mestskej pieskovej pláži rovno skočíme do mora...

Rada: nezabudnite si zobrať so sebou dosť vody a skúste ísť v čase keď nebudete vystavený priamo slnku, čiže ráno alebo podvečer...