Obrázky z Trójmiasta

22.08.2024
obrazky-z-trojmiasta

Mestská turistika nie je to tradičné, čím je Vetromag živý, ale keď sa podarí náhodný a neplánovaný výlet do severného Poľska až k moru, prečo neukázať pár pekných záberov z turisticky veľmi atraktívneho trojmestia Gdynia – Sopot – Gdańsk? Stačí pohľad na mapu a je vidieť, ako je to tam všetko dokopy zrastené popri pobreží Baltu. Celá metropolitná oblasť má viac ako milión obyvateľov. Najlepšou dopravnou osou pre návštevníkov je miestna železnica SKM (Szybka Kolej Miejska), ktorej vlaky - osobáky chodia hádam každých 10 minút a lístky sa dajú kúpiť najjednoduchšie v hociktorom „biletomate“ na staniciach. Plánovanie teda nie je nutné, akurát sme v niektoré vychytené hodiny vychytali poriadne rady – lebo každý druhý turista sa musel najskôr zorientovať, ako lístok kúpiť. Menu je ale aj po anglicky, a samozrejme dá sa platiť kartou. Toľko k logistike, poďme na výlet :-)

Na Gdyniu nebolo času, ale je to pomerne nové mesto (štatút má od r. 1926), známe najviac asi svojím architektonickým modernizmom a námornou históriou, takže toto sme oželeli. Južnejšie kúpeľné mesto Sopot je starším známe asi najmä ako dejisko hudobného festivalu. Bol vychytený „za socíku“, ale fičí dodnes. Centrum mesta sa štylizuje do podoby prímorského kúpeľného centra s piesočnými plážami, promenádou, najdlhším dreveným mólom v Európe (vyše 500 m), hotelmi, kaviarňami a obchodíkmi.

Na ceste do Gdanska sme dali ešte krátku pauzu v jeho v mestskej časti Oliwa, lebo len na skok od stanice je nádherná séria parkov, kde okrem tienistých zelených tunelov a početných vodných prvkov je aj tropický skleník a ZOO.

Popri_vode_tienisté_zelené_tunely_vedú.

No a perlou, priťahujúcou najväčšie davy, je Gdańsk. Staré hanzové mesto, ktorého historické jadro leží nie priamo na pobreží (tam je prístav a lodiarsky priemysel a aj viaceré pomníky boja proti fašizmu a komunizmu), ale na brehoch Motławy a jej ramien. Je to síce (podobne ako Varšava) z veľkej časti taká „potemkinovská dedina“, lebo mesto bolo celé zničené počas vojny, ale tá obnova do pôvodnej historickej podoby je takmer dokonalá. Typické sú v pravých uhloch sa križujúce ulice, lemované vysokými, úzkymi a rôznofarebnými domami bývalých bohatých mešťanov. Je tu najväčší tehlový kostol v Európe, mohutné mestské brány, starý prístavný žeriav z 15. storočia a Dlhá ulica je hodnotená ako jedna z najkrajších peších zón Európy.

Samozrejme viac je vo fotogalérii, ale aj to sú len také útržky. Na „poľskej riviére“ je čo robiť aj vidieť a každý hovorí, že sa tam oplatí vrátiť. Plánovaniu pomôže napríklad stránka www.trojmiasto.pl. Baltské more nie je dnes síce synonymom pre letnú prímorskú dovolenku, ale ktovie, či v budúcnosti čoraz viac ľudí nebude utekať z letných horúčav v strednej Európe skôr tam na sever, ako k Jadranu? Začiatkom augusta malo more asi 20 stupňov, vzduch 30 a pláže boli poriadne plné :-)