Načo je skituristovi kombinéza?
18.01.2022Toto sa ma už viac ľudí pýtalo, tak som si povedal, že zhrniem moje dôvody. Pre každého je dobré nejaké iné riešenie, a keď som so „skifatrizmom“ začínal, postupne som zistil tiež, čo by mi asi vyhovovalo. Jeden z prvých mojich poznatkov bol taký, že správne sa obliecť je v tomto športe doslova veda. Rýchlo som zistil, že kombinéza ako vrchná vrstva (na nohách väčšinou a častokrát aj celkovo) moje požiadavky spĺňa takmer dokonale. Takmer – lebo môžete si domyslieť, pre ktorú jednu potrebu je trochu komplikovanejšie nosiť gate zošité s vrchom, najmä na dlhšie výlety :-) Mám už druhú, aj tú prvú nosím ešte s kameňačkami a starými lyžiarkami.
Používajú ju najmä pretekári, isteže. Zväčša na krátke a intenzívne výkony. Na to je aj „šitá“, preto je aj tenká. Ja sa naopak rád hýbem dlhšie a o dosť pomalšie. Len zase oproti úplným pohodárom dostatočne intenzívne, aby som sa zohrial aj ľahšie oblečený. Nerád dlho stojím, zato veľa fotím. Ale pri tom tiež nechcem strácať veľa času. Foťák vláčim zväčša klasický, nie smartfón. Na krku, nie v batohu, tak ho treba niekam dať - a vrecká na kombinéze sú na to ideálne. Okrem toho aj na iné veci, ktoré je dobré mať v teple a zároveň poruke. Vo vypasovanej kombinéze zároveň všetko drží lepšie ako vo voľnejšej bunde. Aj pásom je pri zjazde samozrejme lepšie vo vreckách na hrudi ako v studenom batohu.
Mám tiež rád pretekové riešenia a vychytávky, prenesené do lacnejšej výbavy - trochu ťažšej síce, ale s dlhšou životnosťou. Váha navyše nevadí, dôležitejšia je tá životnosť (aj keď vieme, ako to s ňou dnes je...). To sa týka lyží, lyžiarok, viazania. Kombinézy sa robia samozrejme len pretekové – ale zas aj tá stará už drží roky a stále je použiteľná. Aj keď módna polícia už má iný názor :-) Inak - je tu aj cena: za porovnateľný komplet gate + bunda (napríklad Alagna Lite) by som dal viac ako za kombinézu. Že je tenšia? Hej, ale mám doma dosť starých, nezničiteľných spodných vrstiev pod ňu. Syntetických „dierkovaných“ aj bavlnených teplých, ktoré môžem kombinovať podľa podmienok. Takže kombinéza slúži ako vrchná, krycia vrstva. Väčšinou. Keby čosi, hodím na ňu ešte celozipsové gate ( Karpos Lyskamm ) a na vrch bundu ( Karpos Miage , prípadne ešte aj Airbag ). Hlavne keď dlhšie čakám na spoj pred a po výjazde.
Toľko k vrstveniu a kombinovaniu. Čo sa týka „konštrukcie“, ideme zhora. Stará kombinéza mala kapucňu, ale zriedka som ju využil, na novej mi nechýba. Akurát komplikovala golier a keď kapucňu treba, je logicky kosa, a to mám bundu a na tej je. Golierik – stojáčik je vyšší, dobre kryje krk, ale zase nezavadzia. Vystužené a najmä protišmykové ramená dobre držia batoh, ktorý neposkakuje, nekĺže sa dole, najmä keď mám na ňom aj lyže. Dobrý zlepšovák, cítiť ho! Len po dvoch sezónach tie protišmykové silikónové nálepky už postupne opadávajú.
Chrbtový panel, ktorý je v kontakte s batohom, je tenučký, riedky, doslova priesvitný, veľmi dobre vetrá a veľmi rýchlo schne, na rozdiel od hrubšej bundy. Dlhé a kompresne úzke rukávy aj nohávy majú trochu divný strih: ako na dvojmetrového hajzľového pavúka – a to mám ruky len také nič moc špáratká. Svalnatejší chlap by tam možno bicepsy ani nevopchal. Zato na dĺžku je miesta až moc. No vždy sa to na mne nejako pohodlne poukladá, tie záhyby.
Jedno z najdôležitejších riešení je ale „batožinový priestor“. Mám k dispozícii dve zipsovacie vrecká a na nich ešte zvonka dve väčšie, sieťkované. V ľavej sieťke nosím foťák, v pravej pri zjazde pásy, v zipsovacích veci, ktoré nesmú vypadnúť. Napríklad telefón. Lebo tie sieťkované nie sú ktovieako hlboké. Zato aj široké frírajďácke pásy by sa do nich vošli bez problémov, takže mne svojím objemom bohato stačia. Novší model (2021/22) má dokonca o jedno vnútorné vrecko viac.
Hlavný zips kombinézy je rozopínateľný zhora aj zdola, siaha tak po pupok a pod ním je najväčšia špecialitka tohto modelu. Ani neviem, ako ju správne opísať. Asi tak, že v prednej časti sa kombinéza tvári ako gate a cez ne bunda. Proste je tam diera. Isteže, vrchný diel presahuje cez „nohavice“ a spodné časti oboch dielov sú ukončené elastickými pásmi, vylepšenými silikónom. Dokonca vrchný diel má ešte druhý, vnútorný pás (taký sieťkovaný) – a v ňom dokonca ďalšie malé, zipsovacie vrecko. Celé mi to pripadá až moc prekombinované, ale neprekáža. No zips na starej kombinéze, rozopínací tiež aj zospodu - to bolo jednoduchšie, a pritom funkčné riešenie. Hlavne ale žiadna diera, cez ktorú sa pri páde mohol dnu natlačiť sneh. Na vývoji sa podieľali talianski reprezentanti, tak sa treba spýtať ich, na čo je to dobré :-)
Zato na spodku nohavíc gamaše s gumičkou popod lyžiarky - to je nevyhnutnosť. Najmä tým som rád, lebo pekne kryjú: jednak príliš nízke gamaše na mojich lyžiarkach, aby mi spredu nešiel dovnútra sneh, jednak hornú klipsňu v otvorenom aj zavretom stave. To je jedno z tých chytrých pretekárskych riešení, stačilo do gamaše dierky vystrihnúť. Len nesmiem lyžiarky meniť, lebo by tých dierok v gamašiach bolo priveľa :-) Aj tak postupne pribúdajú, najmä na bokoch z vnútornej strany lyžiarok, kde niekedy zavadím druhou lyžou. Niekedy ani tá Cordura nepomôže, z ktorej je spodok ušitý.
Čo sa farieb týka, na titulke vidíte niektoré z možných variantov od Karposu. Osobne mám starší model, repre repliku, ktorá je tu vyššie, na prvej fotke. Radšej by som síce nosil niečo menej nápadné, z čoho reklamné nápisy nekričia tak do ďaleka, ale zas – mohol som odolať pokušeniu ohurovať po chatách, aký som ja profík? :-) Tu mi však išlo najmä o tie „prevádzkové“ vlastnosti, ktoré som chcel rozpitvať, väčšinu z nich vyzdvihnúť a tým hlavne povedať, že kombinézy nemusia dobre slúžiť výlučne iba pretekárom, alebo iba na preteky.
Rišo Pouš
Fotky Načo je skituristovi kombinéza?
Súvisiace články:
Podpor Vetroplacha
Top Články - za 30 dní
- Štrbský štít 2385m. JV žlabom z Mlynickej doliny (934x)
- Malý horolezecký manifest Ta33 (863x)
- Človečina, kl. V+, Zadný Popradský zub - Veľká Kôpka 2354m (796x)
- Koruna Turca (210km, +10981m): nonstop sólo (776x)
- Koruna Zeleného plesa podľa Jančiho Matavu (753x)
- Pobeh hrebeňmi nad Brnčalkou (727x)
- Ochutnávka druhého snehu na Martinských holiach (725x)
- Poludnica: zo Závažnej Poruby do Iľanova (719x)
- Lyžiarsky prechod pohoriami Slovenska (668x)
- 12 chát tatranských podľa Vetroplacha (655x)
Fórum
- Crna Gora turisticky: Vrsuta
23.12.2024 - príspevok k diskusii
Šak tam jedna v kríku sedí - ak ti málo bolo, nemala si tak letieť dole, mohli sme ešte nejaké pohľadať :-) - Crna Gora turisticky: Vrsuta
12.12.2024 - príspevok k diskusii
Len tie zmijom kde nič - tu nič :-D - Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom
15.11.2024 - príspevok k diskusii
Vetroplach chodí v Tatrách po stopách Jarabej, tu už naozaj nikto nič negarantuje!!! - Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom
12.11.2024 - príspevok k diskusii
Mám rada túto tvoju sériu článkov, už ma namotivovali viackrát :-) Popod kvočku sme šli vlani a po daždi tá polica nebola veľmi príjemná. Pri zostupe... - Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina
11.11.2024 - príspevok k diskusii
A to nevieš, čo mám ešte v zásobe! - Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina
11.11.2024 - príspevok k diskusii
takto si predstavujem bicyklovanie v raji. mrazi z predstavy, hreje z nadsenia. farby cez oci priamo do mozgu namiesat ten zivy koktejl pre dusu. musi... - ŠUPka 2024
28.10.2024 - príspevok k diskusii
Viac fotiek na stiahnutie na Zonerame: https://eu.zonerama.com/Vetromag/Album/12345584