MTB liga Detva 5.kolo – cyklokrosové slávnosti pod POĽANOU

25.08.2024
mtb-liga-detva-5-kolo-–-cyklokrosove-slavnosti-pod-polanou

Amfiteáter pod Poľanou pri Detve už toho zrejme zažil veľa, ale predposlednú augustovú stredu to bolo niečo s čím sa zrejme nestretáva tak často. V jeho veľmi blízkej blízkosti sa konalo už 5., predposledné, kolo Detvianskej MTB ligy s príznačným názvom Amfík. Keďže každé kolo približuje nejakú terénu cyklistickú disciplínu, tentoraz padol výber na cyklokros. A vôbec pritom nevadilo, že vonku bolo takmer 30 stupňov, žiadne blato, ale totálne suchá trať. Toto všetko, plus blízkosť a atraktivita pre divákov, ktorí mohli sledovať takmer celé preteky ako na dlani, prilákali tentoraz 42 štartujúcich vo všetkých kategóriách a tentokrát aj veľa diváctva, takže celé kolo malo nefalšovanú atmosféru doplnenú o zvuk mohutného zvonca. A keďže sa jednalo o cyklokrosové kolo, tak na štarte sa okrem plnohodnotných mtb bajkov objavili aj cyklokrosky.

Trať mala dĺžku cca 1,6 km s 15 m metrami prevýšenia, s jedným parádnym skokom (upraveným o paletu, aby sa neskončilo ako MVDP počas OH) a dvomi cyklokrosovými prekážkami, ktoré aj keď sa dali obísť, tak sme boli dôrazne upozorňovaní, že sa obchádzať nemôžu. A tak ich ani nik neobchádzal, tu sa hrá fér. Konečná dĺžka pretekov bola stanovená na presný počet kôl, čo predstavuje cca 50 minút s tým, že po dosiahnutí cieľa prvým pretekárom, budú ostatní sťahovaní z trate.

Takže ešte krátke vysvetlenie od organizátora, jedno kolo spoločne pomaly na predstavenie trate a všetko už je pripravené na ostrý štart. Vpredu dostávajú priestor borci podľa aktuálneho celkového poradia ligy. Odpočet od 10 a vyrážame.

Je to rýchle a ostré, ale hneď sa aj spomaľuje, keď treba prejsť úzkym mostíkom, potom sa to znova rozbieha a zasa spomaľuje pri nájazde do skoku s paletou. Tvorí sa dlhý had točiaci sa v slalome zákrut, až prídeme k umelým prekážkam. Kto vie skákať má vyhraté a získava drahocené sekundy, ktoré sa premieňajú po jednotlivých kolách na minúty, kto nevie skákať, ako ja a nemá ani cyklokrosovú techniku na zoskočenie z bicykla a na jeho spätné naskočenie, ako ja, tak sa trápi, spomaľuje a zisťuje, že medzi dvomi prekážkami je nakoniec efektívnejšie celý čas utekať ako zosadať a spätne nasadať. A nielen to. Tempo je také rýchle a tepy tak vysoké, že toto zosadanie a nasadanie vie tak rozbiť rytmus, že pri opätovnom zašliapnutí do pedálov je človeku regulérne zle. Ale ešte kúsok po hrboľatom trávnatom úseku a prvé kolo je za nami. Za necelých 5 minút.

V druhom je to horšie, prekážková časť dáva ešte viac zabrať. Pri nasadaní je mi regulérne na grcku a tak sa to bude opakovať v každom ďalšom kole. Nemáme za sebou ešte ani 10 minút a mne už beží hlavou predstava na DNF. Pri každom kole a predstave vlastného žalúdka mi vždy prebehne hlavou rýchla spomienka na posledné moje štyri týždne, ktoré som prežil v silnom dovolenkovom móde, teda pivečko, gulášik, štamprla, grilovačka a tak stále nejak dokola a s minimálnym zášľapom do pedálov. Slovenský tréning ako sa patrí. Ale asi na inú disciplínu.

Ako sa trápim, tak ma obiehajú prví pretekári. Na tvárach im tiež sem-tam vidieť náznaky utrpenia, ktoré musia podstupovať pri tomto výkone.

A ten čas sa tak vlečie. Napadne mi, že čo tí prví vpredu robia, keď tie kolá ešte nemajú za sebou a nechajú ma toľko trápiť. To vážne mám ísť takto rozhasený takmer hodinu?

Áno, mám. Vychutnaj si to, kamarát, až do úplného konca. Aby si vedel, ako sa máš o rok správať.

Ale všetko sa raz skončí, ako aj tie predchádzajúce kolá a unavení ale spokojní zastavujeme v cieli.

Ešte mi napadne, že dovolenku už mám takmer celú vyčerpanú, takže podobné júlovo-augustové excesy už zrejme neprídu a tak to možno nebude nabudúce o toľkom trápení.
Takže ak máte čas a chuť, tak 18.9.2024 sa vidíme na poslednom kole nazvanom „Šľak“.

Bližšie informácie a výsledky na: https://cyklistidetva.sk/