Livigno/Švajčiarsko: Halbe milion trail Bajby

07.08.2020
livigno-lvajciarsko-halbe-milion-trail-bajby

Val Roseg - Pontresina - Val de Fain - La Stretta - Livigno - Val Federia - Passo Cassana - Val Chaschauna - S-Chanf - Samedan - Val Roseg

Po snežení sa mi možnosti na deň voľna zúžili a tak prišiel vhodný čas na kolaudáciu len nedávno otvoreného nového trailu na hranici medzi Livignom a Švajčiarskom. Z Rosegu vyrážam na bajku až niečo po desiatej. Ráno bola ešte hmla a chladno. Najprv asfaltom až po údolnú stanicu lanovky na Diavolezzu. Kúsom pred ňou už odbočujem z kolóny áut na šotolinu do Val de Fain. Tam už je konečne kľud a na hardtailovom Rockmachine v pohode naberám výšku.

V závere prechádzam okolo kravína. Bajkerov je tu nejak viac ako zvyčajne... odtiaľ už trailom do sedla Stretta. Výhľady parádne, počasie dnes vyšlo. Dole schádzam pešo po drevených schodíkoch, na bajk sadám až asi v polovici zjazdu, erózia tu spravila svoje. Pred vstupom do Livigna sa nestačím diviť aké sú tie prvé parkoviská preplnené.

Passo_Stretta_a_výhľad_na_kopce_nad_Livignom

V Livignu plnka. V Taliansku je ešte povinnosť nosiť rúška v uzavretých priestoroch a preto sú tie pohľady na preplnenú hlavnú ulicu trochu iné ako niekde vo Švajčiarsku... Po vybavení nákupov vyrážam z Livigna do Val Federia. Všade vidieť húfy ľudí, letná sezóna šlape na plno.

V doline asfaltka prechádza do šotoliny a neskôr odbočujem už na známe stúpanie do sedla Cassana, šv. názov Chaschauna. Také dlhé a vyrovnane náročné stúpanie si nepamätám či som ešte niekde inde išiel. Pochvaľujem si vytuningované prevody: teda ten najľahší - 32x50. Nebyť pošmyknutia v poslednej strmej pasáži nad zavretou chatou Cassana bol by sa mi môj cieľ výjsť to na jeden šup podaril. S batohom kontrabandu na chrbte :)

trail,_ešte_sa_blyští_novotou

Prichádzam do sedla so zvedavosťou. Predsa len na tých fotkách čo som videl vyzeralo to byť zaujímavé. Áno, odhadol som to z fotiek dobre: trail je úplne nový a vedie inde ako bol starý chodník. Po prestávke sa púšťam do zjazdu. Je to flow. prakticky žiadne technické výzvy až na zopár strmších točiek kde treba trafiť správnu stopu a podržať rovnováhu.

čas_na_samoyebku

Áno, je to veľkolepý zásah do infraštruktúry tento počin. Nie, nie je to nejaká jazdecká výzva pre mňa. Nie je to to, čo by som pri bajkovaní vyhľadával ale zas keď si spomeniem ako som tu pred pár rokmi musel ísť dole kopcom peši tak to musím vnímať pozitívne...

Val_Chaschauna

Parametre trailu sú veľkolepé, cca 450 v.m. a vééľa kilometorv. Na strave sa dozvedám info, že tá sranda vraj stála pol miliona frankov... Do doliny sa dostanete na bajku a ani sa moc neunavíte. Úplne mi stačil hardtail. Až keď som z nového trailu nabehol na starý chodník vedúci pasienkami tak som pocítil, že s pružením by to predsa len išlo lepšie.

Flow

Následuje nekonečná Val Chaschauna na hranici Šv. národného parku. Potom sa už napojím na asfaltovú cyklotrasu vedúcu popri hlavnej ceste Engadinu a dostať sa čo najľahšie naspäť odkiaľ som ráno vyrážal: do Val Rosegu.