Katova skala a Teplické serpentíny

23.12.2019
katova-skala-a-teplicke-serpentiny

Sme v Turci, na severovýchodnom okraji Veľkej Fatry, ale mimo národného parku. Katova skala (927 m) už na Vetromagu raz pózovala. Je to FEST pekné vyhliadkové bralo nad Sklabinským Podzámkom a Kantorskou dolinou, obľúbené na krátku, aj keď FEST strmú prechádzku. Po červenej na horný koniec dediny, odbočka doľava hore, chvíľu po lúke a FEST strmo lesom. Sklon sa trochu zmierni do serpentín, v lese pribudne skaliek a braliek (prechádzame rezerváciou) a po hodinke sme hore, FEST pekný výhľad. No a teraz čo s načatým dňom, že?

V okolí je takýchto rýchlo dostupných cieľov viacero, dajú sa skombinovať: na susednom kopci Sklabinský hrad, na opačnej strane biedny zvyšok Sučianskeho hradu. Aj na Katovej skale bolo voľakedy hradisko. V blízkej Turčianskej Štiavničke jeden z našich najcennejších anglických parkov, ale dnes žiaľ obohnaný hnusným trojmetrovým plotom. Z kaštieľa na jeho okraji je skoro ruina, len strechu má novú. Takže najväčšia rarita sú tam Teplické serpentíny (jeden zo siedmich divov Turca) a k tým sa pozrieme. Je to sústava rybníčkov a zaujímavých serpentín medzi nimi (v strmom svahu oproti parku), po ktorých okrem chodníka putuje do doliny cik – cak aj voda. Po 130 rokoch od vybudovania tejto zaujímavej vodno-lesnej atrakcie ju polozničenú obnovili miestni zo Štiavničky v r.2002.

Červená značka síce vedie z Katovej skaly ďalej do Podhradia, ale v doline  ťažia, je to hnus, velebnosti. Lepšia správa je, že priamo z Katovej skaly vedie miestny, FEST dobre značený chodník (oranžové štvorčeky na stromoch) priamo na vyhliadku nad Teplickými serpentínami a z nej dole, k najvyššie položeným rybníkom. Kto potom zbehne po serpentínach až dole, k ceste, môže sa tam napiť FEST dobrej minerálky. Po ceste doprava (popri tom koncentrákovom plote) je to len zo päť minút do Štiavničky – tam na návštevníkov čaká napríklad rodný dom Jána Kostru.

Od minerálky doľava je to nazad do Sklabinského Podzámku dlhšie, tak na pol hodinku chôdze, ale dá sa to obabrať zaujímavejšou trasou. Stačí sa dostať na druhú stranu Kantorského potoka (cesta k mostíku vedie poza plot FEST nechutnej milionárskej haciendy). Tam už sú šípky, navádzajúce priamo na Sklabinský hrad. Stačí si vybrať smer a potom z hradu už je to dole do Podzámku len pár minút.

Na záver ešte dva miestne tipy. V sedielku za Katovou skalou (za hranicou rezervácie) červená síce odbočuje doľava dole, do doliny, ale smerom doprava vedie lesná cesta do Hradskej doliny – k zelenej značke na Sučiansky hrad nad Podhradím. A z tej istej červenej sa dá odbočiť aj nižšie v doline (ale doľava), vyhnúť sa tak blatu a dostať sa k Teplickým serpentínam z druhej strany – z lúk nad Štiavničkou. Viac v galérii.