Jergaly, Môce, Bully, Donovaly, Sliačany

23.07.2024
jergaly-moce-bully-donovaly-sliacany

Vezieš sa cez Donovaly, máš trochu času a už ti lezú na nervy tie kolóny a postávanie na semaforoch? Kúsok nad Motyčkami odbočuješ pri tabuli JERGALY/ŠTUBNE dole z hlavnej, premoceš sa pomedzi chalupy ku úpravni pitnej vody v Jergaloch, k odbočke do bočnej doliny, a o chvíľu už stúpaš po starej asfaltke do osady Môce. Aj takýto môže byť námet na pohodový (aj keď na začiatku strmší), možno štvorhodinový okruh – síce na dotyk rušného strediska cestovného ruchu, napriek tomu väčšinou v tichu lesa, po lúkach a po nie až tak intenzívne navštevovaných cestičkách, čiastočne aj mimo akýchkoľvek turistických značiek. Bonusom sú panoramatické výhľady z lúk Starohorských vrchov, ale aj prechádzka pomedzi staré, nové aj kadejaké čudné chalupy a domce tunajších osád (menovaných v názve článku), vo všetkých štádiách ich životného cyklu.

Začiatok je zreteľný – odbočka do osady Môce je označená kopou posypového štrku a informačnou tabuľou. Do osady je to na skok úzkou, bralnatou dolinou. Tam buď rovno Môcovskou dolinou, alebo ako my doprava a strmo hore lúkami a lesmi, niekedy po nie veľmi zreteľnej ceste. Keď sa sklon položí, už je tu poriadna lesná cesta a po chvíľke obrovské lúky nad novou útulňou Na Kráme. Pripojenie na „turistickú diaľnicu“ zo Šachtičiek na Donovaly je jasné.

Pôvodný plán bol pred osadou Bully to stočiť dole do Môcovskej doliny, ale vraj už „bolo dosť experimentovania“. Tak sa išlo pekne cez Bully a ponad Polianku priamo do „centra diania“ a ponad donovalský cintorín na pôvodnú cestu (a cyklotrasu), ktorá paralelne s hlavnou klesá popod Hanesy a cez Sliačany nazad do Jergalov. Všetky typy podkladu od šotoliny po asfalt, ale príjemná prechádzka dole kopcom pomedzi chalupy, aj lesmi a lúkami, aj jednou hlbšie zarezanou, tienistou dolinou. Ani hluk z hlavnej moc neotravuje. Po desiatich kiláčikoch sme skončili tam, kde sme začali, mapka je v galérii.

Fotky Jergaly, Môce, Bully, Donovaly, Sliačany

RE: Jergaly, Môce, Bully, Donovaly, Sliačany
seko (sekermar@gmail.com) - 29.07.2024
pekny okruh Mocovska dolina je pre dobrodruhov, bez chodnika (chodnik konci zhruba pri jaskyni Strateneho prstena), dalej mokrade, popadane stromy, prhlava, nadherna divocina

Ripo 30.07.2024
Vďaka za spresnenie. Domáci aj vraveli, že je tam nejaký chodník vo svahoch ponad dno doliny, len ho treba vedieť nájsť.