Cima Saoseo cez passo Dosdé

06.10.2024
cima-saoseo-cez-passo-dosde

Koncom augusta 2024 som sa cez voľný deň zmobilizoval, naložil bajk do auta a po prejazde cez passo Bernina zaparkoval na známom parkingu Sfazú. Už asi dva roky tu vyberajú parkovné, teda automat na mince. Platí sa 1chf za hodinu od 8 do 18.

Beriem aj batôžtek s vecami na prezlečenie a teniskami a na bajku zamierim cez Val di Campo a passo Viola ku talianskej chate Federico Valgoi in Dosdé. Livigno Alps, Terra Magnifica. Dole nájdete odklik k článku venovanému špeciálne iba tejto chate. Necelé dve hodiny aeróbnej aktivity a už zdravím známych, mám šťastie a stretvam okrem Adrianovej ženy aj jeho. (Adriano Greco, tal. skialp legenda známa aj na Sk obzvlášť v Tatrách)  Preberieme veci okolo roboty, august bol drsný presne tak ako má byť. Ozaj káva z pákového stroja tu stále stojí 1,20 a ubytko s polpenziou a dákym preukazom (AV) myslím 60,-

Terra_Magnifica..._nevymýšlam_;)

Popri rozhovoroch dotankujem energiu, prezlečiem, prezujem, vonku zamknem bajk, odložím igelitku s vecami a personál chaty nechávam tesne pred poludním odolávať náporu turistov samých. Vyrážam od chaty hore čiastočne známym terénom po značkovanom chodníku až do sedla Dosdé 2824m.

vlavo_Pizzo_di_Selva,_vpravo_Dosdé

Tu hore som ale prvý raz. Obzerám si bivakový domček a pozerám smerom k Cima Viola. Až tu sa rozhodnem, že nakoniec si z dvoch variánt vyberiem ten ľahší a zo sedla zamierim k vrcholu Saoseo. Trasu nepoznám ale na vrchole som už kedysi stál pri výstupe z druhej strany. Na rozdiel od spomínanej Violy ma tu nečaká ľadovec a malo by to byť ľahšie a kratšie. Jediný náročnejší úsek nakoniec stretávam na ostrom hrebeni, kde treba vežičku obísť traverzom z južnej strany. Je to vyznačené mužíkmi a užitočná informácia je isto aj tá, že táto trasa je kvalitne zaznamenaná v offline verzii mapy.cz ktoré mám stiahnuté v telefóne.

bivak_Capanna_Dosdé_2828m.

Prichádzam na vrchol, kde som už kedysi stál. (odklik dole) Vtedy som nemal ideálne počasie a tak dnes si vychutnávam výhľady na všetky strany. Fotím si aj Cimu Piazzi, ktorá vykukuje spoza Violy a približujem si obrázok. Južná stena sa javí už takmer bez snehu. Tu niekde sa rodí plán, ktorý sa mi onedlho v nasledujúcich dňoch podarí uskutočniť (odklik dole)

Cima_Viola_a_Lago_Negro_z_vrcholu

Vraciam sa späť, s pomocou paličiek rýchlo zbehávam zo sedla po kvalitnom chodníku a s podivom konštatujem, že na bajku by to bolo takmer všetko dole zjazdné... Prichádzam späť na chatu, celý výpad od nej mi trval 4 hodiny (cca 1200v.m.), s dvoma bajkovými etapami to už je samozrejme viacej. Nachádzam rodinku posedávať už po obedňajšej bitke, dávame ešte debatu, Adriano mi schvaluje Cimu Piazzi a ja sa prezúvam a prezliekam. Čaká ma ešte bajková etapa návratu ku autu. Z passo Viola ide dole parádny trail, neskôr už šotolina. (odklik na článok s videom dole)

Úspešný voľný oddychový deň za mnou...